Co by měl životopis obsahovat?
Životopis je souhrn vaší praxe a dovedností. Měl by být maximálně přehledný, aby personalisté během krátké chvíle (udává se kolem 5 až 20 sekund) zjistili vše potřebné. Není potřeba se v něm příliš rozepisovat, stačí stručné odrážky a základní údaje, případně krátká věta např. k doplnění informace o praxi.
K osobnější formě představení slouží motivační a průvodní dopis, se kterým životopis posíláte. Tam už můžete být kreativnější a rozepsat se trochu více.
Jaký formát životopisu zvolit?
Nejčastější formát životopisu je už dnes elektronický, tedy Word nebo životopis v PDF. Délka životopisu by neměla přesáhnout dvě strany A4.
Výhodou je přehledná struktura a čistý design, ve kterém se personalista snadno zorientuje.
Nejjednodušší cestou, jak dnes napsat životopis a na nic důležitého přitom nezapomenout, je použít předem připravený vzor, nebo ještě lépe přehledný on-line formulář na tvorbu životopisu zdarma.
Jaký je obsah životopisu?
Základními položkami jsou kontaktní údaje, které se vždy musí nacházet v úvodní části, zahrnují vaše jméno i příjmení a také adresu a telefon. Dále můžete uvést datum narození a přiložit svoji fotografii.
Další skupinu zahrnují vaše pracovní zkušenosti, které tvoří stěžejní část celého dokumentu, proto si na jejich výčtu nechte záležet. Seřazují se chronologicky od nejnovější po nejstarší. Následuje dosažené vzdělání, které doplňte o absolvované kurzy, školení, zahraniční či vědecké stáže.
V otázce, jak sepsat životopis nesmí také chybět odpověď týkající se dalších konkrétních schopností a dovedností, které vás mohou odlišit od ostatních uchazečů o danou pozici. Uveďte své jazykové znalosti, počítačové dovednosti, zda jste držiteli řidičského průkazu. Na závěr se většinou uvádí vaše zájmy a koníčky, které mohou personalistům napovědět více o vaší osobnosti – vyplatí se pouvažovat, které uvedete ke konkrétní pozici.